Arkistosivu / 26 / 1301-1350

... katso ohjeita ...

Arkistosivun lataantumisessa pitää olla kärsivällinen.

Tämä on päiväkirjan arkistosivu 26.

Tällä sivulla on päiväkirjan aiheet/ajatukset/kirjoitukset 1301-1350.

Kannattaa katsoa arkistosivujen ohjeistuksia päiväkirjan kirjoitusten arkiston etusivulta.

Arkiston etusivu

Arkistosivun lataantumisessa pitää olla kärsivällinen.

Päiväkirjamerkintöjen otsikoista on joskus apua etsittäessä vanhoja merkintöjä.

Päiväkirjamerkintöjen otsikot tekstimuotoisena.

1305: Politiikan mediasirkus / Biden (IV)

Käänteitä riittää

22. heinäkuuta 2024
1305: Politiikan mediasirkus / Biden (IV)

Permanent link / Pysyvä linkki:
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html#aihe_1305

 

Ohessa on linkki yhteen Wikipedia-artikkeliin, joka käsittelee Joe Bidenin vetäytymistä presidenttiehdokkuudesta vuoden 2024 presidentinvaalien asiayhteydessä.

Sinänsä on hyvin kiehtovaa, että Joe Bidenin erokirjeen saa ladattua omalle tietokoneelle ilman mitään välikäsiä. Siitä vain lukemaan tekstiä omalla tietokoneella.

Tässä vaiheessa täytyy todeta, että en ole seurannut liikaa Joe Bidenin presidenttikauden tekemisiä. Mitä Joe Biden on aivan oikeasti tehnyt presidenttikaudellaan?

Yksi asia on Suomen NATO-jäsenyys, joka siis vahvistettiin Joe Bidenin presidenttikaudella.

Aikaisemmassa merkinnässä pohdin ääneen, että Yhdysvaltojen vuoden 2024 presidentinvaalit voivat herättää suuria tunteita eri sidosryhmissä.

Varmaankin voi todeta, että Joe Bidenin eroilmoituksesta alkaa uusi mediasirkus, jonka aiheena on Joe Bidenin korvaava ehdokas. Kuka laitetaan ehdokkaaksi Joe Bidenin tilalle?

Eli tässä mediasirkuksessa selviää kannatus jollekin demokraattisen puolueen edustajalle.

Kuka kieltäytyy kunniasta? Kuka ehkä pyrkii ehdokkaaksi, mutta ei pääsekään ehdokkaaksi? Kuka ehkä tulee oikeasti valituksi demokraattien viralliseksi ehdokkaaksi? Mielenkiintoisia kysymyksiä kaikki.

Ehkä Donald Trumpin kampanja saa muutaman päivän vähemmän huomiota johtuen demokraattisen puoleen ehdokkaan valintaan liittyvän mediasirkuksen vuoksi.

Mahdollisesti demokraattisen puoleen ehdokkaan valinta selviää käytännössä muutamassa viikossa, jos oikeasti valittava ehdokas saa niin paljon kannatusta, että virallinen valinta on vain muodollisuus demokraattien virallisessa valintakokouksessa. Mahdollisesti tämä asia voi selvitä nopeamminkin.

 

MITÄ uutta merkintöjen 500 ja 1001 hengessä?

Valtiomiesmäinen käyttäytyminen eri maiden poliittissa asiayhteyksissä?

Ainakin Suomen politiikasta voi todeta, että käyttäytyminen poliittissa asiayhteyksissä on viime aikoina ollut aika valtiomiesmäistä, jolloin suomalainen politiikan mediasirkus on ollut kohtuullisen tasaista puurtamista. Tietysti on aina jotain pientä vääntöä, mutta isoja mediaspektaakkeleita on ollut aika vähän.

Esimerkiksi yksittäisen kansanedustajan käyttäytyminen ei ole aiheuttanut viikkokausien mediaspektaakkelia. Esimerkinomaisesti Timo Vornasen tapaus (katso merkintä 1297) on mennyt ohi päivissä eikä viikoissa.

Eli Joe Biden voi ehkä pyrkiä olemaan valtiomiesmäinen oman presidenttikautensa lopun aikana. Nähtäväksi jää tietysti tuokin asia.

Mitä Joe Biden oikeasti tekee oman presidenttikautensa lopun aikana? Kiinnittääkö tuohon enää kukaan mitään huomiota politiikan mediasirkuksen pyöriessä jonkin muun aihepiirin ympärillä?

 

Withdrawal of Joe Biden from the 2024 United States presidential election
https://en.wikipedia.org/wiki/Withdrawal_of_Joe_Biden_from_the_2024_United_States_presidential_election

1304: Järki ja tunteet / Vaalit 2024 / Yhdysvallat

Järjellistä tunnetta?

20. heinäkuuta 2024
1304: Järki ja tunteet / Vaalit 2024 / Yhdysvallat

Permanent link / Pysyvä linkki:
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html#aihe_1304

 

Edellinen merkintä meni pohtiessa yhdysvaltalaisten uskoa omaan erityiseen erityislaatuisuuteensa.

Heidän usko omaan erityiseen erityislaatuisuuteensa on siis jonkinlainen vakiotekijä.

Trumpin murhayrityksestä (13.7.2024) on nyt kulunut viikko. Oli erittäin hyvä asia, että en arvioinut murhayritystä laajemmin heti tapahtuneen jälkeen.

JOS Trump olisi oikeasti kuollut murhan (13.7.2024) vuoksi, niin liikkeelle olisi voinut lähteä aikamoinen tunnemyrsky eri puolilla Yhdysvaltoja.

Olisiko liikkeelle lähtenyt tunnemyrsky ollut mitenkään hallittavissa? Tuohon ei kukaan tiedä oikeaa vastausta.

Tällä viikolla (ma-to) oli Yhdysvaltojen republikaanisen puolueen viralllinen kokoontumisajo (RNC 2024: 2024 Republican National Convention), jossa Donald Trump nimettiin virallisesti Yhdysvaltojen republikaanisen puolueen viralliseksi presidenttiehdokkaaksi vuoden 2024 presidentinvaaleihin liittyen.

Katsoin joitain videoita kyseisestä tapahtumasta (RNC 2024), ja lavalla hehkutettiin suurella tunteella tulevia vaaleja.

Oma kokemus suomalaisista puoluekokouksista on, että meno Suomessa on monta astetta hillitympää. Yhdysvaltalaiset puoluekokoukset puolueen virallisen presidenttiehdokkaan nimeämiseksi (demokraatit ja republikaanit erityisesti) ovat verrattavissa rock-konsertteihin. Yhdysvalloissa puolueen virallisen presidenttiehdokkaan nimeämisen asia siis hoidetaan isommalla metelillä.

Tyylinsä kullakin - ei siinä mitään.

 

MITÄ uutta merkintöjen 500 ja 1001 hengessä?

National Intelligence Estimate (NIE). Olen törmännyt tähän asiaan jossain vaiheessa. Eli tämä olisi Yhdysvaltojen kahdeksantoista (18) tiedustelun yhteisön yhteinen arvio tiedustelun tilanteesta jollain tietyllä ajan hetkellä.

Käsitin kerran yhdestä videosta, että Yhdysvaltojen virassa oleva presidentti on yksi tiedusteluarvioiden (NIE) vastaanottaja. Lisäksi käsitin niin, että eri presidenteillä on ollut oma tyylinsä käsitellä erilaisia kirjallisia aineistoja. Muistaakseni videossa vertailtiin mm. George W. Bushia (nuorempi Bush) ja Barack Obamaa.

Tietysti voi pohtia järjen ja tunteen suhdetta tässäkin asiassa.

Järjellisesti voisi ajatella, että Yhdysvaltojen virassa oleva presidentti joutuu painimaan aikamoisen tietomäärän kanssa.

Toisaalta Yhdysvaltojen virassa oleva presidentti joutuu painimaan erilaisten tunnemyrskyjen keskellä, jos jokin tunnemyrsky liittyy jotenkin Yhdysvaltojen ajamiin politiikan toimintalinjoihin.

Vaalikentillä vaalien aikana tapahtuu aina jotain suuriin tunteisiin vetoavia tapahtumia.

October surprise. Eli Yhdysvaltojen presidentinvaalien aikana voi tulla esiin jokin merkittävä tapahtuma lokakuussa, jonka vaikutuksia voidaan sitten arvioida Yhdysvaltojen presidentinvaalien (marraskuu) tulosten kannalta.

Tähän mennessä suurin yllätys on tietysti ollut Donald Trumpiin kohdistunut murhayritys.

Miten Joe Bidenin käy erilaisten tunnemyrskyjen keskellä? Demokraattien keskuudessa on siis käynnissä omat tunnemyrskyt, joita en ole vielä arvioinut tarkemmin.

Mutta lyhyesti: Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa liikkuvat suuret tunteet joskus jopa tunnemyrskyinä.

1303: Yleisseuranta ja erityisseuranta / Yhdysvallat

Erilaisia seurantakohteita

18. heinäkuuta 2024
1303: Yleisseuranta ja erityisseuranta / Yhdysvallat

Permanent link / Pysyvä linkki:
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html#aihe_1303

 

Ohessa on linkit kolmelle aihesivulle: Helsingin Sanomat, MTV Uutiset ja YLE. Aiheena aiheisivuilla on Donald Trumpiin 13.7.2023 kohdistettu murhayritys.

En ole arvioinut asiaa heti, jolloin erilaiset tiedotusvälineet ovat voineet järjestää aihesivunsa kuntoon muutaman päivän ajalla.

Eli Donald Trump siis selvisi 13.7.2023 tehdystä murhayrityksestä.

Katsoin vähän vanhoja merkintöjä, ja tähän voi kerraten todeta seuraavat merkinnät.

1255: Trump: syy vai seuraus? / Kiukku / Trump (XXXI)
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_25.html#aihe_1255

1248: Yhdysvallat takaisin / Erityislaatuinen / Biden (III)
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_24.html#aihe_1248

1217: Päinvastoin / Koronavirus /6/ Libertaani (88+6)
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_24.html#aihe_1217

1170: Totuus / Julkisuus / Progressive (0+5)
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_23.html#aihe_1170

Olen monessa merkinnässä arvioinut Yhdysvaltojen toimintaa yleiseltä kannalta ilman mitään asiatunnuksia.

Sitten olen tosiaan seurannut Yhdysvaltojen toimintaa neljän erityisaiheen kannalta; eli Donald Trump, Joe Biden, libertaanit ja edistysajattelijat (Progressivism in the United States).

George W. Bush oli aikanaan virassa ollut Yhdysvaltojen presidentti (20.1.2001-20.9.2009), jonka virkakauteen mahtuu oman www-sivuston (www.jukkarannila.fi) perustaminen vuoden 2008 kunnallisvaalien asiayhteydessä. Eli George W. Bush ei saanut mitään erityistä asiatunnusta.

Barack Obama oli aikanaan virassa ollut Yhdysvaltojen presidentti (20.1.2009-20.1.2017). Barack Obama ei saanut mitään erityistä asiatunnusta näille www-sivuille.

Donald Trump oli aikanaan virassa ollut Yhdysvaltojen presidentti (20.1.2017-20.1.2021). Donald Trump sai oman erityisen asiatunnuksen näille www-sivuille, ja merkintöjä Donald Trumpin liittyen on siis aikaisemmat 31 merkintää.

Joe Biden on nyt virassa oleva Yhdysvaltojen presidentti (alkaen 20.1.2021). Joe Biden sai oman erityisen asiatunnuksen näille www-sivuille, ja merkintöjä Joe Bideniin liittyen on siis aikaisemmat 3 merkintää.

Kirjoitushetkellä on tiedossa, että Donald Trump on valittu Yhdysvaltojen republikaanisen puolueen presidenttiehdokkaaksi vuoden 2024 Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin (5.11.2024 vaalipäivänä).

Näin se neljä vuotta vierähtää.

Aikanaan seurasin laajemmin Ron Paulin toimintaa (88 merkintää), mutta yritin sitten laajentaa aiheen seurantaa laajemmin (88+) libertaanien (Yhdysvallat siis) suuntaan.

Toisaalta törmäsin edistysajattelijoihin (Progressivism in the United States), ja yritin laajentaa (0+) seurantaa laajemmin.

Oleellista kummassakin ajatussuunnassa (libertaanit ja edistysajattelijat) on erilaisten sotien vastustaminen, jolloin ajatussuuntien suunnasta on esitetty arvostelua erilaisia sotia kohtaan. Pitäisikö Yhdysvaltojen olla mukana jokaisessa mahdollisessa sodassa? Pitäisikö Yhdysvaltojen olla aloittamassa uusia sotia?

 

MITÄ uutta merkintöjen 500 ja 1001 hengessä?

Jaa-a. Mitä uutta?

Olen aikaisemmin todennut, että moni yhdysvaltalainen pitää Yhdysvaltoja erittäin erityislaatuisena maana (American exceptionalism).

Näin ulkopuolelta katsoen heidän on itse käytävä oma keskustelunsa omasta erityisestä erityislaatuisuudestaan omalla aikataulullaan ja omilla menetelmillään.

Tarkoittaako Yhdysvaltojen erityinen erityislaatuisuus erittäin hyvää esimerkkiä, jota muut maat sitten innokkaasti seuraavat?

Vai mitä Yhdysvaltojen erityinen erityislaatuisuus oikeasti tarkoittaisi?

Näin ulkopuolelta katsoen heidän oma usko omaan erityiseen erityislaatuisuuteensa pitää ottaa huomioon jonkinlaisena vakiotekijänä sekä yleisessä seurannassa että erityisessä seurannassa.

Eli kannattaa kuunnella kunnolla ja huolellisesti keskustelukumppanin oma näkemys Yhdysvaltojen erityisestä erityislaatuisuudesta.

 

YLE: aihesivu
https://yle.fi/a/74-20099628/64-3-239783

Helsingin Sanomat: aihesivu
https://www.hs.fi/maailma/art-2000010563006.html

MTV Uutiset: aihesivu
https://www.mtvuutiset.fi/aihe/trumpin-salamurhayritys/8973808

1302: Nettiäänestyksen älyttömyydestä (taas)

Taas saman asian toistamista

28. kesäkuuta 2024
1302: Nettiäänestyksen älyttömyydestä (taas)

Permanent link / Pysyvä linkki:
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html#aihe_1302

 

Juha Rinta-Jouppi oli 12.6.2024 äänessä Helsingin Sanomat -valtakunnanjulkaisussa.

Linkkilistassa on linkki viitattuun 9.6.2024 lehtijuttuun, joka käsittelee sähköistä äänestämistä Virossa.

Olen aikaisemmin kolmeen kertaan ojentanut Juha Rinta-Jouppia paikallisen maakuntalehden (nykyinen Ilkka-Pohjalainen, entinen ILKKA) mielipidesivustolla.

Käsittääkseni Ilkka-Pohjalainen-maakuntalehden mielipidekirjoituksista vastaava toimittaja on vaihtunut, mikä tietysti vaikuttaa julkaistaviin mielipidekirjoituksiin.

Toimittajavaihdoksen vuoksi Juha Rinta-Jouppi sai julkaistua samasta sähköisen äänestyksen aiheesta uuden mielipidekirjoituksen Ilkka-Pohjalainen-maakuntalehden mielipidesivustolla.

Aikaisemmat vastineeni (mielipidekirjoitukset numeroilla 56, 84 ja 94) Juha Rinta-Joupin mielipidekirjoituksiin ovat seuraavissa osoitteissa.

56 / Vaalibyrokratiaa vai vaaliuskomuksia?
http://www.jukkarannila.fi/mielipidekirjoitukset.html#nro_56

84: Sähköinen äänestys on vaikeaa
http://www.jukkarannila.fi/mielipidekirjoitukset.html#nro_84

94: Nettiäänestyksessä on isoja ongelmia
http://www.jukkarannila.fi/mielipidekirjoitukset.html#nro_94

Kirjoitin jo vastinetta Juha Rinta-Joupin uusimpaan mielipidekirjoitukseen Helsingin Sanomat -valtakunnanjulkaisussa. Mutta aivan viimeisillä hetkillä en siis lähettänyt vastinettani eteenpäin.

Olen aikaisemmin lähettänyt viisitoista mielipidekirjoituksen ehdotusta Helsingin Sanomat -valtakunnanjulkaisun suuntaan, mutta yksikään ehdotus ei ole mennyt läpi.

No. Voin todeta tähän merkintään Juha Rinta-Joupin esittämiin väitteisiin erilaisia vastahuomautuksia. Juha Rinta-Joupin 12.6.2024 mielipidekirjoituksen linkki (Helsigin Sanomat) löytyy tämän merkinnän lopusta.

1) Juha Rinta-Jouppi toteaa, että Suomessa on sähköinen henkilökortti. Tietysti tiedämme todella hyvin, että Suomessa sähköinen henkilökortti ei ole lyönyt läpi, jolloin sähköinen allekirjoitus perustuu käytännössä suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksiin. Eli suomalaista sähköistä äänestystä on hyvin vaikea veivata perustumaan sähköiseen henkilökorttiin, koska verkkopankkitunnukset ovat hyvin laajassa käytössä.

2) Käytännössä yhdellä ihmisellä voi olla useamman pankin verkkopankkitunnukset, mikä pitäisi huomioida sähköisen äänestyksen järjestelmissä.

3) Iso periaatteellinen kysymys kohdistuu verkkopankkitunnuksien omistukseen. Voiko valtio edellyttää täysin yksityisen tekniikan käyttämistä julkisissa vaaleissa? Käytännössä suomalaiset yksityiset pankit olisivat sähköisen äänestyksen tekniikan takaajia.

4) Verkkopankkitunnuksien sijasta pitäisi siis jakaa sähköisen äänestyksen vuoksi erilliset kertakäyttöiset tunnukset käytettäväksi sähköisessä äänestystapahtumassa. Erilliset kertakäyttöiset tunnukset tarkoittaisivat täysin omaa hallintoa, jonka järkevyys (määrä ja laatu) on siis hyvin kyseenalaista.

5) Yksi iso ongelma on sähköisen äänestyksen järjestelmän väliaikaisuus. Sähköisen äänestyksen järjestelmä ajettaisiin pystyy vain muutaman päivän ajaksi. Kyseessä ei olisi koko ajan käytössä oleva järjestelmä.

6) Aikaisemmin oli selvitystä nettiäänetyksestä (Oikeusministeriön julkaisu 60/2017), jolloin nettiäänestys todettiin liin riskialttiiksi. Mielestäni nettiäänestys on edelleenkin liin riskialtista, joten emme tarvitse nettiäänestystä.

7) Aina välillä joku esittää, että sähköinen äänestys varmaankin lisäisi äänestysinnokkuutta; lisäksi esitetään erityisesti nuorten äänestysinnokkuuden lisääntymistä sähköisen äänestyksen vuoksi. Nettiäänestystä on jo kokeiltu ylioppilaskuntien edustajistovaaleissa, ja käsittääkseni tämä ei ole lisännyt voimakkaasti äänestysinnokkuutta edustajistovaaleissa. Käsittääkseni muuallakin on jo järjestetty sähköisiä äänestyksiä, mutta voimakkaasti lisääntynyttä äänestysinnokkuutta ei ole oikeasti osoitettu.

No. Tuossa oli muutama huomio.

Tarkempaa omaa tekstiä sähköiseen äänestykseen löytyy seuraavalta www-sivulta:
https://www.jukkarannila.fi/sahkoinen_aanestys.html

Tuolla www-sivulla on siis paljon enemmän asiaa sähköiseen äänestykseen liittyen.

 

MITÄ uutta merkintöjen 500 ja 1001 hengessä?

Sähköisellä äänestyksellä on omat vakaat kannattajansa - ei siinä mitään.

Linkkilistan viimeinen linkki on Electronic Frontier Finland – Effi ry:n sivu koskien sähköistä äänestystä. Lyhyesti ottaen Effi ry esittää erilaisia ongelmia sähköiseen äänestykseen liittyen.

Sähköisellä äänestyksellä on omat vakaat vastustajansa - ei siinä mitään.

Itse kuulun siis sähköisen äänestyksen vastustajiin.

 

Linkit tähän merkintään liittyen ovat seuraavassa osoitteessa (related links):
https://www.jukkarannila.fi/PVK-arkisto-26-linkit.html#aihe_1302

1301: Sitten se toinen puoli asiasta / ATTR-75

Ei niin avointa

15. kesäkuuta 2024
1301: Sitten se toinen puoli asiasta / ATTR-75

Permanent link / Pysyvä linkki:
https://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html#aihe_1301

 

Arthur, C. (2012). Taistelu internetistä: Microsoftin, Applen ja Googlen digisodat (E. Sarkkinen, Käänt.). Jyväskylä: Docendo.

Fricke, T., & Novak, U. (2015). Tapaus Google: Miksi hakukoneyhtiön mahti yltää kaikkialle ja miksi se on niin vaarallista? (J. Nurmi, Käänt.). Helsinki: Minerva.

Hindman, M. (2019). Internet-ansa: Miten digitaalinen talous rakentaa monopoleja ja nakertaa demokratiaa (K. Pietiläinen, Käänt.). Helsinki: Terra Cognita.

Olen lukenut aikaisemmin Arthur(2012) sekä Hindman (2019).

Luin tänään Fricke & Novak (2015), joten siitä vielä muistaa jotain.

Hindman (2019) esittelee erilaisten digitaalisten monopolien syntyä.

Toisaalta Microsoftin, Applen ja Googlen (vrt. Arthur 2012) kesken on käynnissä koko ajan erilaista kilpailua.

ATTR: avoin tietotekninen ratkaisu.

Lyhyesti todeten Microsoftin, Applen ja Googlen (nykyisin osa Alphabet-kokonaisuutta) ratkaisut ovat monessa kohtaa täysin suljettuja, vaikka ne voivat julkaista täysin avoimesti joitain osia joistain tietoteknisestä ratkaisusta.

Eli kyllä he laskevat hyvin tarkasti taloudelliset, tekniset ja lainopilliset asiat ennen jonkin ratkaisun avaamista.

Euroopan Unionin tasolla on laadittu digimarkkinasäädös, jonka alaisuudessa Microsoftin, Applen ja Googlen toimintaa tarkastellaan ns. portinvartijana (gatekeeper) ominaisuudessa.

Linkkilistassa on asiaa digimarkkinasäädöksestä.

Myös Amazon, ByteDance ja Meta ovat päätyneet ns. portinvartijoiden (gatekeeper) listalle.

 

MITÄ uutta merkintöjen 500 ja 1001 hengessä?

Yleisesti voi todeta, että avoimilla tekniikoilla on mahdollista luoda erilaisia ratkaisuja, jotka ovat kuitenkin tosiasiallisesti suljettuja monessa kohtaa.

On mielenkiintoista nähdä eri yhtiöiden toiminta tässä asiassa.

Jotkut yhtiöt voivat myöntyä ilman oikeudenkäyntiä Euroopan Unionin komission määräyksiin. Jotkut yhtiöt voivat lähteä oikeudenkäynnin tielle.

Jotkut yhtiöt ovat käyneet läpi erilaisia oikeustapauksia, joissa on arvioitu Euroopan Unionin komission määräyksien laillisuutta. Jotkut yhtiöt ovat aiemmin hävinneet erilaisia oikeustapauksia Euroopan Unionin tasolla.

Tietysti on hyvin mielenkiintoista, että Euroopan Unionin tasolla on säädetty näin raskasta lainsäädäntöä.

Asiana tämä on mielenkiintoinen. Maailman mahtavimmat tietotekniikkayhtiöt kohtaavat Euroopan Unionin tason lainsäädännön määräykset käytännössä.

Eli tulevaisuudessa seurattavaa asiaa on aivan varmasti.

Mikä tulee olemaan avointa tietotekniikkaa? Mikä tulee pysymään suljettuna tietotekniikkana?

 

Linkit tähän merkintään liittyen ovat seuraavassa osoitteessa (related links):
https://www.jukkarannila.fi/PVK-arkisto-26-linkit.html#aihe_1301

Arkistosivu 26 perustettu

.... työ jatkuu ....

15. kesäkuuta 2024
Arkistosivu 26 perustettu

Permanent link / Pysyvä linkki:
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html

 

Arkistosivu 26 on nyt perustettu ja avattu alkamaan merkinnästä 1301.

Arkistosivu 26:n osoite: http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_26.html

Arkistosivu 25 jäädytetty

.... johonkin on pakko lopettaa ....

15. kesäkuuta 2024
Arkistosivu 25 jäädytetty.

Permanent link / Pysyvä linkki:
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_25.html

 

Arkistosivu 25 on nyt päivittynyt merkintään 1300 saakka, jolloin kyseistä sivua ei enää päivitetä.